Op 26 augustus 2020 werd in het Belgisch Staatsblad het KB van 9 augustus 2020 betreffende de oprichting van een “just culture” platform gepubliceerd. Hiermee wordt het principe van just culture geïmplementeerd in het Belgisch recht, zij het (voorlopig) enkel in de burgerluchtvaart.
Rudy Pont, piloot en voorzitter van het Air Safety Committee bij de Belgian Cockpit Association, is al jaren voortrekker in het just culture debat.
Dit just culture – principe, dat erop gericht is om binnen organisaties te leren van fouten, staat op het eerste zicht haaks op de blame culture, waar ook ons recht vanuit gaat. Het bepalen van de fout en het aanwijzen van de dader maakt immers de basis uit van ons aansprakelijkheidsrecht.
Kan ons rechtsdenken om met een dadervrije cultuur? Of is er binnen de just culture ook nog steeds ruimte voor het aanwijzen van een dader en vervolging? En wat is het effect van beide principes op veiligheid? Is schuld voldoende om te leren van onze fouten? Of kan inzicht niet zonder boete?
Safety Monkey organiseerde hierover een afsluitend debat vanuit verschillende invalshoeken. Chris Persyn nam de juridische kijk voor zijn rekening.
Te besluisteren en te bekijken via: https://www.youtube.com/watch?v=AODIeFesA4s of hieronder
Foto: Arie Wubben